Echtpaar Trudie en Ronald Zwiers van Het Gastenhuis Dordrecht delen hun ervaring over Stichting Maximaal Leven en haar Geluksbrengers

Met veel liefde zetten we ons dagelijks in – met ons vaste team – voor de bewoners van ons Gastenhuis. De bewoners hebben een vorm van dementie. We vinden het erg belangrijk om voor hen een thuis te creëren waarin ze zich veilig en gewenst voelen. Ook zorgen we voor betekenisvolle dagbeleving die past bij ieders belangstelling. Sinds dit jaar ontvangen we wekelijks Geluksbrengers die voor mooie geluksmomenten zorgen. Vanuit het bedrijfsleven kregen wij een jaarabonnement op Geluksbrengers cadeau. Arbodienst Zakenwijzer uit Ridderkerk schonk ons dit bijzondere cadeau.”

Wekelijkse bezoekjes voor een betekenisvolle dagbeleving

“Bewoners genieten van de aandacht die ze van de Geluksbrengers krijgen. Alles staat in het teken van liefdevolle en geduldige aandacht. Belangrijk hierin is dat de betekenisvolle dagbeleving past bij ieder individu. De ene bewoner neemt actief deel, terwijl de ander rustig toekijkt en op een andere wijze geniet. Er ontstaat een respectvol contact, soms met woordentaal, soms met lichaamstaal. Maar één ding is duidelijk: de bewoner staat centraal, er wordt niets opgelegd.”

Mooie variatie aan Geluksbrengers

“Inmiddels hebben we al een mooie variatie aan periodieke geluksbrengers bezoeken gehad. Zo ontvingen we Gerard de Bruyne met zijn “vertellend tekenen” op een groot, de gehele tafel bedekkend, stuk papier. Voor elke bewoner maakte hij een tekening passend bij zijn of haar verhaal. Ook is Geluksbrenger Maarten Teekens geweest met zijn uitnodigende muziek en zang. Zijn zwoele stem en glimlach doet de harten van menig bewoner smelten. Geluksbrenger Annet Kleinjan creëerde interactieve muzikale ochtenden met de bewoners.”

Gezellig sfeertje in klein groepje

“Geluksbrenger Marian Burke creëerde de afgelopen weken een huiselijk sfeertje. Ze nam haar Wedgwood kopjes en herkenbare theelepeltjes in een ouderwets lepeldoosje mee wat direct leuke gesprekjes opleverde. Er ontstond een heus theekransje. Marian die ook haar spinnenwiel meebracht, draaide gekleurde wol tot een mooi dun draadje en nam de bewoners al vertellend mee in haar verhaal. Marian is rustig en geduldig en luistert terwijl een bewoonster uit haar woorden probeert te komen, om te vertellen wat zij vroeger deed aan handwerken.”

“Een andere bewoonster die terugkomt van een boodschap, wil heel graag nog even aanschuiven. “Want ik was er vorige keer ook bij en ik vind het zo interessant. Ik deed vroeger ook veel met gekleurde wol”. Herkenning draagt bij aan een gevoel van veiligheid. Marian kiest heel bewust wat ze wekelijks meeneemt aan herkenbare spulletjes. Reminiscentie is een fijne methodiek voor mensen met dementie.”

Wilt u ook betekenisvolle dagbeleving in uw zorginstelling net als Het Gastenhuis in Dordrecht?

Bekijk de mogelijkheden van een abonnement op een of meer van onze Geluksbrengers!