Met muziek interactie aangaan met verpleeghuisbewoners

“Rolstoelafhankelijk maar toch “meedansen” als Geluksbrenger Maarten Teekens je favoriete liedje zingt. Mevrouw Tijssen zit veel met haar ogen dicht. Maar vanaf het moment dat Maarten begint te spelen opent ze haar ogen en kijkt hem verwonderd aan. Wanneer hij overgaat op meer uptempo liedjes, tikt ze met haar voet op de maat mee.”

Dit is een van de reacties van Margriet de Boer – Slaakweg, intern projectleider – “Goed Leven” bij Woon en Zorgcentrum De Merwelanden. Margriet kent de bewoners goed en komt regelmatig naar de sfeervolle huiskamers wanneer er een Geluksbrenger op bezoek komt. Ze wil immers weten of deze inzet nog steeds past bij haar visie op project “Goed Leven”.

Margriet zíet de bedoeling van Stichting Maximaal Leven: “Wat doet hij dat ontzettend goed. Ik ben onder de indruk van de manier waarop hij op de verschillende bewoners inspeelt. Hij schat goed in of hij over kan gaan op swingende liedjes of dat hij beter in het rustige genre kan blijven. Ik ben ontroerd door de interactie tussen hem en de bewoners. In de ene huiskamer zingt iedereen met volle borst mee en op de andere zit iedereen adembenemend te luisteren.”

“De emotie die muziek losmaakt bij mensen, maakt dat er soms herinneringen bovenkomen die ver weg waren gestopt in het geheugen. Het maakt dat mensen die verminderd mobiel zijn, soms tóch weer in beweging komen.”

“Mevrouw de Groot zit in de rolstoel naar Maarten te kijken. Zij kijkt zoals vaak bedrukt. Zodra hij begint met zingen komt er een enorme glimlach op haar gezicht en beginnen haar ogen te twinkelen. Zij geeft dan ook aan dat zij door de muziek van Maarten even alles vergeet.”

“Ook meneer van Gent geniet zichtbaar van de muziek. Hij zingt alles uit volle borst mee. Door de swingende liedjes van Elvis kan hij niet meer blijven zitten en danst samen met de zuster in de huiskamer.”

Geluksbrengers impact maken op verpleeghuisbewoners met dementie dat is iets wat we wekelijks terug horen. Het maakt ons blij want dat is nu precies de bedoeling: de geluksmomenten maken bewoners weer “open”. Hierdoor zien we de méns weer en dat is zo belangrijk. Ze hebben ons nog zoveel te vertellen.

Wilt u ook geluksbrengers in uw zorginstelling?

Uw zorginstelling heeft ongetwijfeld het doel om de kwaliteit van leven te vergroten voor haar bewoners. Dit wordt veelal vertaald in het vervullen van een betekenisvolle dagbeleving. U wilt dit bieden op een wijze die bij elk individu past. Dat is precies waar Stichting Maximaal Leven zich sterk voor maakt en dit heel concreet realiseert vanuit donaties, fondsen en abonnementen op “geluksbrengers cadeau aan zorginstellingen”.