“Onze stichting is ontstaan vanuit de sterke behoefte om bij te dragen aan een structurele oplossing voor borging van betekenisvolle dagbesteding in verpleeghuizen.” Aan het woord is Willy Schuurman, directeur van Stichting Maximaal Leven. Jarenlang werkte ze als activiteitenbegeleidster in een verpleeghuis en ervaarde de spagaat van wat ten diepste nodig was (en is) voor de kwetsbare ouderen en dat wat er in de praktijk mogelijk was. Borging leek niet mogelijk door beperkte budgetten, een groot verloop van medewerkers en onvoldoende visie op betekenisvolle dagbesteding; een probleem dat niet op zichzelf staat.

Betekenisvolle dagbesteding

“Door te leren van bewoners, goed te luisteren naar mantelzorgers, medewerkers en bestuurders hebben we na een flinke leerperiode onze stichting opgezet. We werken met geluksbrengers die hun expertise op een dienstbare wijze inzetten voor bewoners. Dit doen we aan de hand van 9 belangstellingsthema’s: muziek, dieren, kunst & cultuur, bewegen, buiten, sport & spel, kinderen, zintuiglijke dagbeleving en aan tafel. Zo creëren we betekenisvolle dagbesteding op maat.

Samenwerken met ondernemers

Omdat de budgetten van zorginstellingen hiervoor niet altijd toereikend zijn, werken we samen met bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zij kopen voor het goede doel een “abonnement op het geluksbrengerscadeau” in. Deze worden vervolgens geschonken aan de zorginstellingen. De zorginstelling betaalt een eigen bijdrage voor het bestaansrecht van de stichting.”

Dordtse Ondernemers Vereniging

Zo organiseert de D.O.V. ieder jaar een BBQ, met de traditie om loten te verkopen voor de goede-doelen-loterij. Zij kozen voor Maximaal Leven en hebben een abonnement afgenomen op het “geluksbrengerscadeau. “Onze motivatie zit hem vooral in het feit dat Maximaal Leven en het concept van de geluksbrengers zo laagdrempelig is, zo dicht bij de mens en vooral ook zo warm. Je kan je zó goed inleven dat een geluksbrenger inderdaad ‘klein geluk’ brengt, op een hele directe manier. Toen we daar meer van gelezen hadden, waren wij met elkaar snel enthousiast! We vinden het mooi om Het Gastenhuis in Dordrecht hier blij mee te maken.” Aldus Jeroen Put, voorzitter van de D.O.V.

Het Gastenhuis

Het Gastenhuis in Dordrecht werd aangenaam verrast door de D.O.V. met het geluksbrengerscadeau. In het prachtig, verbouwde monumentale pand aan de Vest verblijven 22 mensen met dementie. Echtpaar Ronald en Trudie Zwiers bieden samen met hun vaste team, een zeer persoonlijke en liefdevolle zorg. “Onze bewoners zijn voor ons waardevolle, volwaardige mensen die door hun ziektebeeld steeds kwetsbaarder en afhankelijk worden. Wij willen hen stimuleren om zoveel mogelijk vaardigheden vast te houden, zodat ze zo lang mogelijk de regie over hun eigen leven kunnen blijven voeren en betekenisvolle dagbeleving behouden. Dit alles in een fijne en huiselijke sfeer” vertelt Trudie.

Gelukbrengersmomenten

Inmiddels is geluksbrenger Maarten al verschillende keren geweest om voor en met bewoners te zingen. Dit doet hij wekelijks met een aantal bewoners in de huismaker, maar besteedt ook wekelijks tijd aan bewoners alleen op het appartement. Dat laatste brengt veel teweeg, zowel bij de bewoner als bij Maarten zelf, echte geluksmomenten! De structurele inzet zet ook iets in beweging bij bewoners:

“Maarten komt nadat hij via de voordeur is binnengelaten, de gang oplopen. Als een bewoonster hem ziet, zegt ze heel enthousiast: Daar is mijn Elvis! Binnenkort komen de gevers van de D.O.V. op de koffie, zodat ze zelf zien wat het met bewoners doet.”

Magische momenten met geluksbrengers

Geluksbrengers Maarten zet zijn talent op een dienstbare wijze in voor bewoners. Hij doet dit met een bewonderingswaardig inlevingsgevoel. “Naast huiskamers bezoek ik geregeld ook bewoners in hun eigen kamer. Dit gebeurt wanneer de prikkels van de gemeenschappelijke ruimte te veel voor ze zijn, of ze simpelweg niet meer in staat zijn om uit bed te komen. Deze kleine privé-concerten blijven een eindeloze bron van bijzondere menselijke contacten.

Laatst nog bezocht ik een vrouw op haar kamer. Afwachtend kijkt ze me met grote ogen aan. ‘Wat gaat er komen?’ zie je haar denken. Ik begin rustig met een liedje en zie haar met volledige aandacht focussen op wat ik zing. Dan, alsof het als een golf over haar heen spoelt, is daar de herkenning. Ze glimlacht breed en begint mee te zingen. Trots dat ze het nog weet. Blij dat we samen aan het zingen zijn. Zo zing ik een aantal liedjes en steeds herhaalt zich dit magische proces. Deze dame heeft een enorm repertoire aan liedjes in zich en heeft slechts een kleine aanzet nodig om weer toegang daartoe te krijgen.

Ontroerd neem ik afscheid en beloof snel weer terug te komen. Op de gang sta ik even een moment stil: wat ben ik dankbaar dat ik dit geluk mag komen brengen!”