Geluksbrenger Maarten Teekens vertelt over wat zijn muziek doet voor mensen met dementie

“Al vanaf de oprichting van Stichting Maximaal Leven zing ik als Geluksbrenger 🍀 voor bewoners met dementie in verschillende verpleeghuizen. Altijd superleuk om te doen. Zo ben ik o.a. bij De Merwelanden geweest. Ik zing daar structureel voor dezelfde groepjes bewoners van kleinschalig wonen. Daarnaast zing ik ook bij bewoners op hun eigen kamer, soms omdat iemand te veel prikkels ervaart in de huiskamer maar soms ook omdat iemand niet meer uit bed kan komen.

Zo kwam ik eens bij PZC Crabbehoven bij een mevrouw op haar kamer. Zij zat luidkeels te gillen en heftig te bewegen met haar armen. Ik zette een stoel naast haar en begon rustig te spelen op mijn gitaar 🎸en begon voor haar te zingen. En wis en waarachtig: na enkele ogenblikken begon ze me op te merken en werd ze rustig. Zo hebben we tien minuten gezeten. Het bewees voor mij weer eens te meer wat een bijzonder communicatiemiddel muziek is.

Magische momenten

Laatst bezocht ik nog een oude dame op haar kamer bij Het Gastenhuis Dordrecht. Afwachtend kijkt ze me met grote ogen aan. ‘Wat gaat er komen?’ zie je haar denken. Ik begin rustig met een liedje en zie dat ze zich met volle aandacht focust op wat ik zing. 🎵 Dan, alsof het als een golf over haar heen spoelt, is daar de herkenning. Ze glimlacht breed en begint mee te zingen, trots dat ze het nog weet. Blij dat we samen aan het zingen zijn. Zo zing ik een aantal liedjes en steeds herhaalt zich dit magische💫 proces. Deze dame heeft een enorm repertoire aan liedjes in zich en heeft slechts een kleine aanzet nodig 🧚‍♂️ om weer toegang daartoe te krijgen.

Deze kleine privé-concerten blijven een eindeloze bron van bijzondere menselijke ontmoetingen. Ontroerd neem ik afscheid en beloof snel weer terug te komen. 😊

Op de gang sta ik even een moment stil: “wat ben ik dankbaar dat ik dit geluk mag komen brengen!”

Maarten

Wilt u ook betekenisvolle dagbeleving in uw zorginstelling?

Bekijk de mogelijkheden van een abonnement op een of meer van onze Geluksbrengers!