Liefdevolle aandacht maakt het verschil voor verpleeghuisbewoners!

Dat geluksbrengers impact maken op verpleeghuisbewoners met dementie dat is iets wat we wekelijks terug horen. Het maakt ons blij want dat is nu precies de bedoeling: de geluksmomenten maken bewoners weer “open”. Hierdoor zien we de méns weer en dat is zo belangrijk. Ze hebben ons nog zoveel te vertellen.

Vertrouwensband opbouwen met bewoners

Nog niet zolang geleden startte geluksbrenger Gerard bij zorginstelling De Merwelanden. Hij zette als tekenaar zijn talent in als hulpmiddel om in verbinding te komen met een klein groepje bewoners met dementie. Hij zit samen met hen aan een tafel en neemt alle tijd voor hen. Bewoners voelen dat en mede door zijn wekelijkse terugkeer ontstaat er een vertrouwensband. Ondanks de dementie herkennen bewoners hem wel degelijk!

Bewoners “vertellen” hun eigen verhaal

Er staat heel zachtjes, rustige klassieke muziek op. De muziek wordt door een bewoonster herkend en ze neuriet zachtjes mee. Ze noemt zelfs de naam van het muziekstuk. Gerard gebruikt dit in zijn tekening dat op een projectiescherm wordt uitgebeeld. Mevrouw geniet van de bewegingen op het scherm en ziet het lied in beeld verschijnen. Hierdoor ontstaat er een bijzondere wederkerige communicatie. Het wordt hun verhaal. Mensen met dementie communiceren anders, maar ze communiceren wel.

Herinneringen en familiegeschiedenis tekenen

Gerard heeft de gave om aan de hand van tekeningen te communiceren. Hij vertelt iets over zijn leven en tekent dit rustig op papier. Een oude heer ziet een stukje familiegeschiedenis getekend worden en begint zachtjes te vertellen over zíj́n leven. Oude herinneringen komen boven. Gerard laat zijn penseel zachtjes over het papier glijden en daar verschijnt het verhaal van meneer. Hij voelt zich erkend, hij mag er zijn. Hij voelt dit en geeft zichzelf steeds meer. Week na week ontstaat er voorzichtig een vertrouwensband. Dít is wat betekenisvolle dagbeleving inhoud.

Kleine wondertjes

Wanneer Gerard na een aantal weken weer komt trekt hij een meterslang papier over een lange tafel. De sfeer is goed, het is rustig in de huiskamer. Hij tekent ondersteboven allerlei dieren, bloemen en gezichten. Uitnodigend liggen er krijtjes bij. Mevrouw de Jong, een trouwe bezoekster was altijd aandachtig aanwezig maar deed ogenschijnlijk niets. Deze keer werd Gerard verrast want mevrouw pakte uit eigen beweging de kleurtjes op en begon de bloemen in te kleuren. Toen ze klaar was vertelde ze aan Gerard: “Wat kunnen kleuren me toch blij maken.”

Ben jij ook een geluksbrenger?

Wil jij ook je speciale talenten inzetten om verbinding te maken met deze bewoners? De impact die je gaat maken is zo groot. Kom naar onze volgende informatiebijeenkomst en ontdek hoe jij in slechts een paar uurtjes per week (betaald) geluk kunt brengen. Wij kijken er naar uit je te zien!

Informatiebijeenkomst Stichting Maximaal Leven

Vrijdag 13 september 2024
Inloop: 10:00 – 10:30
Programma: 10:30 – 12:30 uur